کسب و کارها

شرایط فوق العاده تحصیل در ترکیه بدون کنکور

چطوری از شر کنکور خلاص بشیم !؟

توی این مقاله قراره بهتون یاد بدیم چطوری میشه توی بهترین دانشگاه های ترکیه بدون نیاز به آزمون، پذیرش بگیرید و توی رشته دلخواه خودتون تحصیل کنید. از اونجایی که هر روز کنکور خودمون چالش های جدیدی رو جلوی کنکوری ها قرار میده و معیار اصلی مشخص کردن تفاوت دانشجوها ، تست های چهار گزینه ای با نمره منفی هست. ما میخواییم بهتون روش بهتری رو یاد بدیم که توی هر رشته ای که دوست دارید توی دانشگاه های درس بخونید که رنکینگ های قابل قبولی هم دارند. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

مزایای تحصیل بدون کنکور در ترکیه

  • عدم نیاز به شرکت در آزمون‌های سراسری: یکی از بزرگترین مزایای تحصیل بدون کنکور در ترکیه عدم نیاز به شرکت در آزمون‌های سراسری است. این امر استرس و اضطراب متقاضیان را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.
  • تنوع رشته های تحصیلی: دانشگاه‌های ترکیه طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی را در زمینه های مختلف ارائه می دهند.
  • کیفیت بالای آموزش: دانشگاه‌های ترکیه از نظر کیفیت آموزش در سطح بالایی قرار دارند و دارای اعضای هیئت علمی برجسته هستند.
  • هزینه های مقرون به صرفه: هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه بسیار مقرون به صرفه است.
  • امکان کار دانشجویی: دانشجویان بین المللی می توانند در حین تحصیل در ترکیه به طور پاره وقت کار کنند.
  • فرصت های گردشگری: ترکیه کشوری زیبا با جاذبه های گردشگری فراوان است.

روش های ممکن برای تحصیل بدون آزمون در ترکیه

اگر بخواییم به این سوال یک جواب کلی ولی کامل بدیم باید بگیم که شما به دو روش میتونید توی این دانشگاه ها تحصیل کنید.

الف) دانشگاه های دولتی: شما برای تحصیل توی این دانشگاه ها بدون نیاز به آزمون، یک روش بیشتر ندارید و اون هم اینکه بورسیه بشید. که خب روند بورسیه های دانشگاه های دولتی معمولاً از مسیر یک سری امتیاز ها و شرط سن و شرط معدل عبور میکنه پس ریسک نسبتاً بالایی داره.

ب) دانشگاه های خصوصی: توی این مسیر شما کار به نسبت راحت‌تری دارید و بدون نگرانی از بابت داشتن مدرک زبان یا نمره دیپلم بالا و یا حتی داشتن شرط سن ، در بهترین دانشگاه های ترکیه درس بخونید بدون اینکه آزمونی بدید. قطعاً این روش درصد ریسک بسیار پایین تری نسبت به روش بالا دارد که میتونه کمک شما بکنه که زودتر به آرزو و اهداف علمی که در نظر گرفتید، برسید.

در چه رشته هایی بدون کنکور در ترکیه می توان تحصیل کرد؟

متقاضیان می توانند در رشته های متنوع پزشکی، مهندسی و علوم انسانی در دانشگاه های بدون آزمون ترکیه تحصیل کنند. از جمله رشته های بدون کنکور ترکیه موارد زیر را می توان نام برد:

تحصیل پزشکی در ترکیه ، دندانپزشکی و داروسازی

رشته های مهندسی، معماری و هنر

رشته اقتصاد، طراحی و مد

رشته گردشگری، روزنامه نگاری و ارتباطات

رشته موسیقی، تجارت و بازرگانی و زبان خارجی

رشته آموزش، علوم طبیعی و علوم اجتماعی

رشته فناوری اطلاعات و علوم پایه

کدام دانشگاه های ترکیه مورد تایید وزارت علوم هستند؟!

دانشگاه استانبول: یکی از معتبرترین دانشگاه‌­های دولتی ترکیه که برای دانشجویان بین المللی امکان ثبت نام دانشگاه ترکیه بدون کنکور فراهم کرده دانشگاه استانبول است. این دانشگاه معتبر جزو 1000 دانشگاه برتر جهان است. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که شرایط برای پذیرش بدون کنکور رشته‌­های پزشکی و دندانپزشکی در این دانشگاه فراهم نیست.

دانشگاه سلیمان دمیرل: یکی دیگر از دانشگاه­‌های دولتی ترکیه که شرایط پذیرش بدون کنکور را فراهم کرده دانشگاه دمیرل واقع در شهر آسپارتا است. اما، اگر متقاضی ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی هستید این دانشگاه را فرموش کنید.

دانشگاه کاتب چلبی: این دانشگاه به تازگی در شهر ازمیر واقع شده است. امکان تحصیل بدون کنور در این دانشگاه دولتی در تمام رشته‌ها به جز دندانپزشکی وجود دارد.

دانشگاه آتاتورک: اگر متقاضی ادامه تحصیل در رشته­‌های پزشکی و پیرازشکی هستید و می­خواهید مدرک دانشگاه شما از نظر وزارت بهداشت ایران معتبر باشد، دانشگاه آتاتورک را انتخاب کنید.

دانشگاه قاضی: این دانشگاه در پایتخت ترکیه و شهر آنکارا واقع شده است. از نظر علمی رتبه و جایگاه بسیار خوبی داشته و مدرک دندانپزشکی آن مورد تائید وزارت علوم و بهداشت ایران است.

پذیریش بدون کنکور در دانشگاه ‌های خصوصی ترکیه بسیار ساده‌تر است. این دانشگاه‌ها فاقد محدودیت سنی بوده و می­توانید رشته دلخواه را به راحتی انتخاب کنید. تمام دانشگاه­‌های خصوصی ترکیه اقدام به جذب و پذیرش دانشجویان بین‌المللی بدون آزمون می کنند اما وزارت بهداشت و علوم ایران مدرک برخی از آنها را معتبر می­داند. بهترین دانشگاه­‌های خصوصی که می­توانید برای ثبت نام دانشگاه ترکیه بدون کنکور از طریق آنها اقدام کنید، عبارتند از:

دانشگاه سابانجی

دانشگاه بیلکنت

دانشگاه کوچ

دانشگاه یدی تپه

دانشاه آیدین

دانشگاه اوکان

دانشگاه بیرونی

دانشگاه بیلگی

دانشگاه باهچه شهیر

دانشگاه مدیپل دانشگاه آتیلیم

تحصیل در ترکیه
تحصیل در ترکیه

شرایط پذیرش بدون کنکور در دانشگاه‌های دولتی ترکیه:

  • داشتن معدل بالا: به طور کلی، حداقل معدل برای پذیرش بدون کنکور در دانشگاه‌های دولتی ترکیه 17 است. با این حال، این معدل ممکن است بسته به دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت باشد.
  • شرکت در آزمون YÖS یا YDS: آزمون YÖS برای متقاضیان غیر ترک زبان و آزمون YDS برای متقاضیان ترک زبان برگزار می‌شود. نمره قبولی در این آزمون‌ها بسته به دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت است.
  • ارائه مدارک تحصیلی: متقاضیان باید مدارک تحصیلی خود را به زبان ترکی یا انگلیسی ترجمه و به دانشگاه ارائه دهند.
  • پرداخت شهریه: شهریه دانشگاه‌های دولتی ترکیه بسیار مقرون به صرفه است و بین 1000 تا 3000 دلار در سال است.

شرایط پذیرش بدون کنکور در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه:

  • داشتن دیپلم دبیرستان: حداقل شرط برای پذیرش بدون کنکور در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه داشتن دیپلم دبیرستان است.
  • ارائه مدارک تحصیلی: متقاضیان باید مدارک تحصیلی خود را به زبان ترکی یا انگلیسی ترجمه و به دانشگاه ارائه دهند.
  • شرکت در آزمون ورودی دانشگاه (در برخی از دانشگاه‌ها): برخی از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه از متقاضیان می خواهند که در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کنند.
  • پرداخت شهریه: شهریه دانشگاه‌های خصوصی ترکیه بسته به دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت است و بین 3000 تا 10,000 دلار در سال است.

نکاتی برای انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی در ترکیه:

  • به علایق و استعدادهای خود توجه کنید.
  • قبل از انتخاب دانشگاه، تحقیقات لازم را انجام دهید.
  • از مشاوران تحصیلی مجرب کمک بگیرید.
  • هزینه های تحصیل و زندگی را در نظر بگیرید.
  • از شرایط آب و هوایی و فرهنگی ترکیه آگاه باشید.

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل در ترکیه بدون کنکور

مدارک مورد نیاز شبیه به تمامی مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه های خصوصی ترکیه هست اما به طور کلی میتونیم به این موارد اشاره بکنیم که:

  • مدرک دیپلم ( اصل و ترجمه )
  • عکس پرسنلی
  • ریز نمرات دبیرستان ( اصل مدرک و ترجمه )
  • کپی گذرنامه به همراه ترجمه رسمی
  • نام مادر به لاتین
  • مدرک معتبر زبان ترکی تومر و مدرک معتبر زبان انگلیسی آیلتس یا تافل ( در صورتی که موجود هست)

بورسیه اختصاصی اوگو آکادمی برای دانشگاه های خصوصی :

یک روش خاص وجود داره که یک موسسه مهاجرتی خاص به نام اوگو آکادمی رو بهتون پیشنهاد میکنم. این موسسه براتون یک بورسیه اختصاصی داره که بین 20 تا 100 درصد توی هر رشته‌ای و برای هر دانشگاهی بورسیه بگیره. واقعیت اینکه در بحث دانشگاه های دولتی تنها راهی که میتونید بدون آزمون، پذیرش بگیرید بحث دانشگاه های دولتی به عبارتی کنسل میشه ! چرا ؟ به این خاطر این دانشگاه ها مسیر سخت تری رو برای پذیرش دانشجویان داره چون شما باید شرط معدل و شرط سن حتماً رعایت کنید.

اما دانشگاه های خصوصی بدون نیاز به شرط سن و شرط معدل میتونید پذیرش بگیرید! توی این مسیر اوگو آکادمی میتونه براتون یک فرصت فوق العاده رو فراهم کرده که بدون نگرانی از بابت شهریه ، پذیرش بگیرید.

بورسیه اختصاصی اوگو آکادمی
بورسیه اختصاصی اوگو آکادمی

مدارک لازم اخذ ویزا دانشگاه های بدون کنکور ترکیه

پس از اینکه مدارک خود را به دانشگاه ارسال کردید، باید زمانی را در انتظار نتیجه درخواست بمانید. در صورت پذیرش، نوبت به اخذ ویزا یا اقامت تحصیلی می‌رسد. برای این منظور، شما باید به سفارت یا کنسولگری ترکیه در ایران بروید. مدارک مورد نیاز برای این کار عبارت هستند از:

  • نامه پذیرش دانشگاه
  • اصل پاسپورت و کپی صفحه اول آن
  • گواهی پزشکی
  • گواهی تمکن مالی
  • فیش پرداخت شهریه
  • گواهی عدم سوء پیشینه

خلاصه مطلب

توی این مقاله سعی کردیم تمام جنبه های پذیرش بدون آزمون رو توی رشته های مختلف از جمله پذیرش بدون آزمون در رشته های پزشکی و دندانپزشکی و… بررسی کردیم. همچنین متوجه شدیم که برای پذیرش بدون آزمون در دانشگاه های دولتی نیازه که بورسیه بشید و مدرک زبان معتبر داشته باشید و شرط معدل و شرط سن رو رعایت کنید اما در مورد دانشگاه های خصوصی این مورد وجود نداره و حتی با وجود نداشتن مدرک زبان و یا معدل بالا و یا داشتن سن بالا ، توی رشته مد نظرتون بدون نیاز به آزمون تحصیل کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا