کسب و کارها

قیمت تیرآهن در سایزهای مختلف (۱۰.۱۴، ۱۶.۱۸)

تیر آهن جزو یکی از پر کاربردترین مقاطع فلزی در ساختمان‌سازی و پروژه‌های صنعتی به شمار می‌آید. این مقطع فلزی وظیفه دارد تا تنش‌هایی را که در اثر وارد کردن نیرو به وجود می‌آیند را تحمل کند. تیر آهن‌ها بر اساس سایزبندی دارای انواع مختلفی هستند و توسط کارخانه‌های متعددی در کشور تولید می‌شوند. به نقل از سایت شهر آهن: “در حال حاضر قیمت تیرآهن بین 3 تا 6 میلیون تومان متغیر است. قیمت تیرآهن بال پهن (هاش) به صورت کیلویی و قیمت تیرآهن لانه زنبوری به صورت شاخه‌ای تعیین می‌شود. عوامل دیگری همچون وزن آهن، فروش به صورت کلاف یا شاخه، ابعاد و ضخامت نیز بر قیمت تیرآهن تأثیرگذارند. “

سایزهای (۱۰.۱۴، ۱۶.۱۸) از پرکاربردترین سایزهای این محصول هستند. ممکن است شما نیز قصد خرید یکی از این سایزها را داشته باشید و از خود بپرسید که قیمت این نوع از محصولات چقدر است؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی عوامل تأثیر گذار روی قیمت این محصول بپردازیم و نگاهی کوتاه نیز به معرفی آن داشته باشیم.

معرفی تیر آهن

تیرآهن IPE یکی از متداول‌ترین انواع تیرآهن است که در صنعت ساختمان بیشترین مصرف را دارد. این محصول از سایز ۱۲تا۴۰ توسط کارخانه‌های مختلفی مثل ذوب آهن، فایکو، کرمانشاه، بناب، یزد و… تولید می‌شود. این محصول را می‌توان به دو صورت شاخه‌ای و کیلوگرم از کارخانه و انبار تامین کرد و تمامی خدمات از جمله برشکاری و یا ارائه تیرآهن لانه زنبوری (CPE) قابل انجام است.

قیمت تیرآهن به صورت روزانه توسط کارخانه های فولاد کشور منتشر میگردد که کارشناسان آهن یک همه روزه بروزترین قیمت تیرآهن را در جدوال بالا ثبت می کنند. عوامل مختلفی بر روی قیمت این محصول تاثیر میگذارد که برخی از آن ها قابل پیش بینی و برخی دیگر غیرقابل پیشبینی هستند. متخصصان و افراد با سابقه در بازار فولاد با توجه به عوامل قابل پیشبینی تا حدی میتوانند روند قیمت تیرآهن را پیشبینی کنند. برخی از مواردی که بر روی قیمت تمام شده این محصولات و دیگر محصولات فولادی در پروژه های مختلف تاثیر میگذارند به شرج ذیل می باشد.

علاوه بر تیر آهن، لوله گالوانیزه نیز جزو یکی از محصولات فلزی بسیار پر کاربرد در صنایع مختلف است. لوله‌های گالوانیزه در حقیقت همان لوله‌های فولادی هستند، اما با توجه به اینکه پوشش گالوانیزه دارند، به آن‌ها لوله گالوانیزه می‌گویند. این نوع از محصولات دارای دو نوع لوله گالوانیزه فولادی و آهنی هستند.

قیمت تیر آهن

قیمت تیرآهن که از محصولات بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف کشور است و به دو شکل l و H در کارخانه‌های فولادی کشور تولید و در بازار عرضه می‌شود؛ متاثر از شرایط گوناگون موجود در بازار آهن و فولاد، تعیین می‌شود. آگاهی از تغییرات قیمت روز تیرآهن که در سایزهای متنوع ۱۲ تا ۶۰ و طبق استانداردهای جهانی IPE، IPB، IPN تولید می‌شود، به پیمانکاران و خریداران این محصول کمک می‌کند تا با دانش بیشتری برای بودجه پروژه‌های عمرانی خود تصمیم‌گیری کنند.

بررسی فاکتورهای تاثیر گذار بر قیمت تیر آهن

محصولات فولادی مانند تیر آهن دارای ثبات قیمت نیستند و عوامل متعددی در تعیین قیمت این دسته از محصولات نقش دارند. قیمت تیر آهن نیز از این قاعده مستثنی نیست و فاکتورهای مختلفی در تعیین قیمت این محصول دخیل هستند. در ادامه این بخش می‌توانید با عوامل تأثیر گذار بر قیمت تیر آهن آشنا شوید:

ابعاد و سایز

از اصلی‌ترین عوامل تأثیر گذار بر قیمت تیر آهن می‌توان به سایز این محصول اشاره کرد. خوب است بدانید که این مقاطع فلزی بر اساس نیاز مردم و کاربردهایی که دارند، در سایز بندی‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. تیر آهن‌ها را می‌توان در سایزهای ۱۲ تا ۳۰ در بازار پیدا کرد. لازم به ذکر است که سایز این محصول به صورت مستقیم روی تعیین قیمت آن دخیل است و جزو یکی از عواملی است که تأثیر بسزایی روی قیمت تیر آهن دارد.

طبیعتاً هرچه سایز این مقاطع فلزی بیشتر باشد، قیمت آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود. دلیل این موضوع نیز بدین دلیل است که هرچه ضخامت این محصول بیشتر باشد، قطعا به مواد اولیه و وقت بیشتری جهت تولید نیاز دارد؛ بنابراین می‌توان گفت قیمت تیرآهن سایز ۱۸ نسبت به تیر آهن سایز ۱۲ همواره بیشتر است و اختلاف قیمت زیادی میان این دو سایز محصول وجود دارد.

به طور معمول با بالا رفتن سایز تیر آهن قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند. به عنوان مثال اختلاف قیمت چندان زیادی میان تیر آهن سایز ۱۲ و ۱۴ وجود ندارد. اما اگر بخواهیم قیمت تیر آهن سایز ۱۲ و ۳۰ را بایکدیگر مقایسه کنیم، قطعا به اختلاف قیمت بسیار زیاد میان این دو سایز پی خواهیم برد؛ بنابراین اگر قصد خرید تیر آهن با ضخامت بالا را دارید، لازم است تا بودجه بیشتری را در نظر بگیرید؛ چراکه با جیب خالی نمی‌توانید نسبت به خرید تیر آهن‌ها با ضخامت بالا اقدام کنید.

نوع و شکل تیر آهن

نوع و شکل تیر آهن نیز جزو یکی دیگر از پارامترهایی است که به صورت مستقیم روی محاسبه قیمت این مقطع فلزی تاثیر می‌گذارد. ممکن است شما نیز در مورد انواع تیر آهن اطلاعاتی نداشته باشید، اما اگر قصد خرید این محصول را دارید باید بدانید که این مقاطع فلزی دارای انواع مختلفی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به انواع لانه زنبوری یا CPE، IPE، IPB وINP اشاره کرد.

لازم به ذکر است که وزن تیر آهن بسته به نوع و شکل آن متفاوت است و هر یک از انواع تیر آهن‌ها وزن متفاوتی دارند و برای مصارف مختلف مناسب هستند؛ بنابراین لازم است تا قبل از اقدام به سفارش و یا خرید تیر آهن، ابتدا نیاز خود به این محصول را بررسی کنید و بدانید که به کدام یک از انواع تیر آهن‌ها نیاز دارید؛ چراکه این مورد نیز در تعیین قیمت تیر آهن تاثیر گذار است.

توجه داشته باشید که هر یک از انواع این مقاطع فلزی طی روندهای خاص، با استفاده از ابزارهای مختلف تولید می‌شوند و بر همین اساس دارای قیمت‌های مختلفی هستند. به عنوان مثال قیمت تیر آهن زنبوری با نوع IPB متفاوت است و شما برای خرید هر یک از انواع این محصول باید میزان بودجه متفاوتی را داشته باشید. البته این نیاز شما است که تعیین می‌کند به کدام یک از انواع این محصول نیاز دارید و خود شما در این مورد نمی‌توانید تصمیم بگیرید.

جنس

از دیگر فاکتورهایی که روی تعیین قیمت تیر آهن تاثیر گذار است، می‌توان به جنس محصول اشاره کرد. این مقاطع فلزی نه تنها در شکل و اندازه بلکه در جنس نیز با یکدیگر متفاوت هستند و هر یک از آن‌ها بر اساس کاربرد دارای جنس‌های به خصوصی هستند. این نوع محصولات را بر اساس استانداردهای جهانی روز دنیا در جنس‌های مختلفی مانند ST37 وST44 طراحی و تولید و به مشتریان عرضه می‌شوند.

در نظر داشته باشید که جنس این مقاطع فلزی تاثیر بسیار زیادی روی مقاومت، استحکام و طول عمر آن‌ها دارد؛ بنابراین لازم است تا قبل از خرید این مقطع فلزی بررسی کنید که چقدر میزان استحکام و مقاومت این محصول برای شما مهم است. به عبارتی ساده‌تر به یک تیر آهن مقاوم نیاز دارد و یا اینکه تیر آهن‌ها با جنس معمولی نیز می‌توانند نیاز شما را برآورده سازند. پس از اینکه هدف خود را از خرید این نوع محصول تعیین کردید، آن زمان می‌توانید جنس تیر آهن را بررسی کنید و در نهایت بودجه مناسبی را برای خرید این محصول کنار بگذارید.

روش محاسبه قیمت تیرآهن

همان طور که پیش‌تر نیز به بررسی این موضوع پرداختیم عوامل متعددی در تعیین قیمت تیر آهن تاثیر گذار هستند و قیمت این محصول تحت عواملی خاص مانند جنس، نوع و اندازه محصول متغیر است و نمی‌توان قیمت دقیق و یا ثابتی را برای این نوع از مقاطع فلزی تعیین کرد. از این رو می‌توان گفت محاسبه قیمت تیر آهن و محصولات از این قبیل همواره امری دشوار است و پیچیدگی‌های مختلفی دارد.

در یک تعریف کلی باید بیان کنیم که قیمت تیر آهن بر اساس وزن، شکل، نوع، اندازه، سایز و ضخامت آن تعیین می‌شود، اما آیا می‌توانیم قیمت این مقاطع فلزی را بر اساس فرمول به دست بیاوریم؟ خوشبختانه قیمت تیر آهن‌ها را با استفاده از فرمول‌های خاص می‌توان محاسبه کرد. محاسبه قیمت این نوع محصولات با استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف و یا به صورت آنلاین و یا با استفاده از فرمول و یا به روش دستی امکان‌پذیر است. ابتدا جهت برآورد هزینه تیر آهن باید وزن آن را بر حسب کیلوگرم بر دسی متر مربع محاسبه کنید که فرمول آن به صورت زیر است:

چگالی (وزن مخصوص) × ضخامت تیرآهن= وزن تیرآهن

جهت به دست آوردن حجم تیرآهن نیز می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

سطح مقطع یا عرض تیرآهن × طول= ضخامت تیرآهن

فرمول جامع محاسبه وزن تیرآهن نیز چنین خواهد بود:

وزن تیرآهن = وزن مخصوص یا چگالی تیرآهن× قطر یا ضخامت × عرض × طول

نکته: چگالی و یا وزن مخصوص آهن برای هر پروفیل برابر با کیلوگرم بر دسی‌متر مربع است که جهت محاسبه وزن این مقطع فلزی باید آن را درون فرمول قرار دهید. در آخر نیز باید قیمت یک کیلوگرم آهن را در وزن آن ضرب کنید تا بتوانید قیمت تیر آهن را به دست آورید.

فاکتورهای غیر مستقیم موثر بر قیمت تیر آهن

خوب است بدانید که علاوه بر پارامترهایی که به طور مستقیم بر روی تعیین قیمت تیر آهن موثر هستند، عواملی نیز وجود دارند که به صورت پشت پرده و غیر مستقیم بر روی تعیین قیمت این محصول تاثیر دارند. در ادامه می‌توانید با این عوامل تاثیر گذار آشنا شوید:

قیمت ارز

حتما می‌دانید که قیمت ارز چقدر روی قیمت پروفیل‌ها و آهن آلات مختلف تاثیر گذار است. از این رو می‌توان اولین و اصلی‌ترین عامل تعیین کننده قیمت این محصول را نوسانات ارزی دانست. برای مثال، هرچه قیمت دلار افزایش یابد، قیمت مواد اولیه نیز افزایش پیدا می‌کند که طبق این روال قیمت تیر آهن نیز بالاتر می‌رود.

صادرات و واردات

از دیگر عوامل تأثیر گذار بر قیمت تیرآهن و آهن آلات می‌توان به حجم صادرات و واردات اشاره کرد. اگر میزان صادرات به گونه‌ای باشد که نیازهای داخلی به خوبی تأمین نشوند، قیمت آهن آلات نیز افزایش می‌یابد. برعکس این مسئله نیز وجود دارد؛ یعنی اگر اندازه واردات از میزان تقاضای داخلی همواره بیشتر باشد، قیمت تیر آهن کاهش پیدا می‌کند.

میزان عرضه و تقاضا

به طور کلی، میزان تقاضا و عرضه باید با یکدیگر تناسب داشته باشند. به عبارتی، کارخانه‌های تولید کننده باید این نوع از مقاطع فلزی را در حد تقاضا و نیاز مصرف کنندگان تولید کنند؛ چراکه اگر میزان تقاضا نسبت به میزان عرضه بیشتر باشد، قیمت این محصول نیز به ناچار افزایش پیدا می‌کند.

مواد اولیه

برای تولید تیر آهن‌های مرغوب همواره مواد اولیه باکیفیت موردنیاز است. وجود مواد اولیه به میزان موردنیاز موجب می‌شود تا کارخانجات بتوانند محصولات بیشتری را تولید کنند. البته توجه داشته باشید اینکه مواد اولیه از خارج وارد کشور می‌شوند و اینکه در داخل کشور وجود دارند نیز در تعیین قیمت تیر آهن تاثیر گذار است.

جمع‌بندی

امروزه کسب اطلاع در مورد قیمت تیر آهن به یکی از موضوعات بسیار مهم برای افراد تبدیل شده است اما متاسفانه در مورد قیمت دقیق و روز این مقطع فلزی نمی‌توان اطلاعات کامل و دقیقی را ارائه داد؛ چراکه قیمت تیر آهن به یک سری عوامل خاص مانند نوع، وزن، ضخامت، تعداد، کیفیت تیر آهن و… بستگی دارد و تعیین قیمت برای این محصول همواره یک امر نسبتا دشوار است. در این مقاله به بررسی عواملی که در تعیین قیمت تیر آهن تاثیر گذار هستند پرداختیم تا شما بتوانید با آگاهی بیشتری نسبت به خرید این محصول اقدام کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا