اطلاعات عمومی شهر تهران

7 محله لاکچری و مرفه نشین تهران کدامند؟

تهران دارای محله ها و مناطق زیادی است که محله های لاکچری و مرفه آن بیشتر در شمال واقع هستند. این محله ها که معمولاً مردم آنها را بالاشهر تهران خطاب می کنند دارای ویژگی های منحصری نسبت به سایر محله های تهران اند. در ادامه، اسمونی به معرفی بهترین محله های تهران به ترتیب، که اغلب محله های لاکچری هستند می پردازد.

7- ولنجک

همانطور که گفتیم ولنجک یکی از محله های لاکچری تهران است که در شمال تهران واقع شده. این محله در دامنه کوه توچال قرار دارد. ولنجک منطقه 1 شهرداری تهران است و از محله های شمیرانات به شمار می آید. موقعیت ولنجک برای تفریح بسیار عالی است زیرا از شرق: به رودخانه ولنجک، از غرب: به درکه، از شمال: به توچال و از جنوب: به پارک وی منتهی می شود.

6- فرمانیه

فرمانیه یکی از محله های لاکچری تهران
فرمانیه یکی از محله های لاکچری تهران

یکی دیگر از محله های لاکچری تهران، فرمانیه است که در منطقه 1 شهرداری تهران قرار دارد. فرمانیه از شرق: به خیابان پاسداران، از غرب: به خیابان کامرانیه، از شمال: به خیابان شهید لواسانی یا همان فرمانیه قدیم، و از جنوب: به بزرگراه صدر منتهی می شود.

فرمانیه در دوران قدیم، به خانواده فرمانفرمائیان متعلق بوده که در دوران قاجار زندگی می کردند؛ بنابراین نام این محله لاکچری را فرمانیه گذاشته اند. در این محله، سفارت ایتالیا قرار دارد.

5- قیطریه

قیطریه، محله ای لاکچری در تهران واقع در منطقه 1 شهرداری تهران است. در قیطریه، سفارت فنلاند واقع شده است. قیطریه از شرق: با بلوار قیطریه، از غرب: با خیابان شریعتی، از شمال: با بلوار صبا و از جنوب: با بزرگراه صدر هم مرز است.

 مردم در این محله، در گذشته های بسیار دور سکونت داشته اند. زیرا در سال 1347 تپه های باستانی در آنجا کشف شد که اشیای تاریخی در این تپه ها یافت شدند و متعلق به 3500 سال پیش بودند. به همین خاطر ادعا می شود که قیطریه دارای قدمت سکونت طولانی بوده است.

4- الهیه

محله الهیه تهران
محله الهیه تهران

خیابان فرشته، معروف ترین خیابان الهیه است. این محله لاکچری تهران از سمت شرق: به جاده قدیم شمیران، از سمت غرب: به خیابان ولیعصر، از سمت شمال: به تجریش و از سمت جنوب: به چهارراه پارک وی ختم می شود.

ساختمان های سیاسی و دیپلماتیک فراوانی در محله الهیه به چشم می خورد. همچنین سفارت ترکیه، سفارت آلمان و باغ شرکت نفت در این محله قرار دارند.

نام قدیم الهیه، خورآذین بوده که متعلق به محترم الدوله، همسر امین الدوله بوده است. 

3- نیاوران

نیاوران ازجمله محله های لاکچری و مرفه تهران است که برج های سر به فلک کشیده زیادی در آنجا به چشم می خورد. در این محله، کاخ صاحبقرانیه، کوشک احمد شاهی و کاخ نیاوران واقع شده است.

نیاوران از سمت شرق: به کاشانک، از سمت غرب: به جماران، از سمت شمال: به جمال آباد و از سمت جنوب: به اقدسیه ختم می شود.

 تاریخچه زندگی انسان ها در نیاوران به زمان ساسانیان می رسد.

2- زعفرانیه

محله زعفرانیه نیز مانند سایر محله های لاکچری تهران، در منطقه یک تهران قرار دارد و از سمت شرق: به خیابان ملکی، از سمت غرب: به رودخانه ولنجک، از سمت شمال: شهرک شهید بهشتی و از سمت جنوب: به خیابان مقدس اردبیلی می رسد.

زعفرانیه در ابتدا روستایی بین تجریش و ولنجک بوده است. این محله نام خود را از دوران قاجار گرفته است. نام زعفرانیه به این دلیل انتخاب شده که از آنجاییکه کاخ سعدآباد به رنگ زعفرانی بوده است مردم کم کم این محله را زعفرانیه نامیدند.

1- تجریش

هرکدام از محله های لاکچری تهران را که نرفته باشید اما حداقل چندباری گذرتان به تجریش افتاده است. افراد زیادی از سرتاسر تهران در روزهای آخر هفته به تجریش می آیند. در این محله امام زاده صالح زائرین خاص خود را دارد که پس از زیارت به بازار سنتی تجریش می روند و در آنجا به خرید می پردازند. جوان های زیادی هم برای تفریح، خرید و بازدید از باغ فردوس به تجریش می آیند. 

تجریش از دوران پهلوی مورد توجه زیادی قرار گرفت و کم کم آباد و سنگفرش شد. این محله دارای باغ های بسیار و خانه های ویلایی زیادی بوده که دیگر نشانی از آنها باقی نمانده و جای خود را به خانه های آپاتمانی و انواع مجتمع های مسکونی و تجاری داده است.

ویژگی محله های لاکچری و مرفه تهران چیست؟

ویژگی بهترین محله های تهران
ویژگی بهترین محله های تهران
  • از آنجایی که محله های مرفه نشین تهران در قسمت شمالی تهران واقع هستند معمولاً هوایی پاک و بدون آلودگی دارند.
  • تراکم جمعیت محله های لاکچری تهران نسبت به مرکز تهران، جنوب تهران و شرق تهران و غرب تهران بسیار کمتر است.
  • تردد در خیابان های محله های لاکچری تهران راحت تر از مرکز شهر و سایر جاهای تهران است.
  • در این محله ها، معمولاً افراد سرشناسی اقامت دارند.
  • ماشین های خارجی و لوکس و همچنین کافه های منحصر و خاصی نسبت به جاهای دیگر تهران، در این محله های لاکچری دیده می شود.
  • خیابان ها و پیاده روها نسبت به سایر محله ها و مناطق تهران تمیزتر هستند.
  • محله های لاکچری تهران به دلیل قدمتشان، دارای درختان کهن سالی هستند و همچنین آب و هوای دلپذیرتری هم دارند.

منبع: املاک و ساختمان

بیشتر بخوانید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا